Profesion perguruan adalah satu bentuk perkhidmatan sosial yang amat mencabar malah terdapat pelbagai tanggapan dan dakwaan berhubung profesion perguruan dewasa ini .
Ada yang melihat sekolah sebagai sebuah organisasi yang dihujani pelbagai bebanan tugas dan ada kalanya bentuk tugasan ini bukan yang terancang tapi sesuatu tidak terduga .
Pandangan sebegini pasti akan menyebabkan reputasi profesion perguruan yang sentiasa dipandang tinggi dan mulia terjejas .
Ada yang melihat sekolah sebagai sebuah organisasi yang dihujani pelbagai bebanan tugas dan ada kalanya bentuk tugasan ini bukan yang terancang tapi sesuatu tidak terduga .
Pandangan sebegini pasti akan menyebabkan reputasi profesion perguruan yang sentiasa dipandang tinggi dan mulia terjejas .
Guru profesional adalah seseorang yang tahu menghasilkan kerja bermutu tinggi dalam bidangnya serta sentiasa bersedia berkongsi kepakarannya di samping sentiasa berusaha memperbaiki dirinya .
Matlamat kerjaya seorang guru ialah menghayati prinsip perkembangan yang berterusan . Impak daripada tugas yang dilaksanakan ternyata memberi sumbangan yang amat penting dalam pembangunan ekonomi dan masa depan generasi muda khususnya dalam konteks pembinaan modal insan .
Seseorang guru perlu melalui beberapa peringkat dalam kerjayanya sebelum dapat mencapai ke tahap kepakaran atau kecemerlangan .
Antara cabaran yang perlu ditangani para pendidik kini adalah untuk melahirkan masyarakat bersatu padu , berilmu pengetahuan dan berdaya saing .
Ini kerana masyarakat kini bersifat dinamik dan progresif serta mula menyedari bahwa pendidikan adalah penting untuk menjamin kesejahteraan hidup pada masa akan datang .
Pada asasnya profesion keguruan sejak dulu , kini dan selamanya adalah sama iaitu mengajar , mendidik serta merubah manusia yang bernama pelajar daripada keadaan tidak mengenal huruf , mengira dan membaca kepada celik huruf , bijak dan menjadi manusia berjaya .
Tapi , kenapa kini pandangan masyarakat terhadap guru dan profesionnya mula berubah ? Jika dulu mereka dipandang tinggi tapi kini seakan - akan terpinggir .
Perkembangan dan perubahan yang berlaku dalam bidang pendidikan hari ini menuntut perubahan perspektif masyarakat terhadap kerjaya ini .
Profesion keguruan tidak boleh dianggap sebagai satu kerjaya yang boleh diceburi sesiapa saja kerana hanya mereka mempunyai kualiti , berketrampilan , kewibawaan , kelayakan , minat , iltizam dan berjiwa pendidik layak menjadi guru .
Di samping menuntut kesungguhan dan tanggungjawab guru dalam mengharungi cabaran di era globalisasi , pemantapan kebajikan dan kerjaya harus diberikan penekanan sewajarnya .
SUMBER:
METRO